Les 2: Wees zo specifiek mogelijk
Het is gemakkelijk om in algemene bewoordingen over iets te schrijven: kwaliteit, voordelig, snel geleverd, blabla.
Kom eens met concrete informatie, specifieke cijfers. Dat is veel effectiever. Vermijd als het even kan uitdrukkingen als ‘dubbel’ of ‘driedubbel’ of ‘méér dan honderd procent’.
Die begrippen worden te vaak gebruikt en liggen te veel voor de hand. Onze batterijen gaan 63% langer mee is specifieker en daarom geloofwaardiger dan ‘twee keer zo lang.’
Vergelijk: ‘Met dit product val je 4,3 kilo af in 3 weken’ en ‘Met dit product val je een paar kilo af in weinig tijd’.
Voorbeelden bij les 2
Een mooi voorbeeld van specifieke besparingen op de website van Essent.

PriceWise: het specifieke aantal van 13% maakt het extra opvallend en aantrekkelijk.

En wat dacht je van de app Afvallen in 30 Dagen? Afvallen is altijd goed, maar als het in een specifieke termijn kan is het beter.

Apple geeft op zijn website specifieke informatie over zijn hoogwaardige producten, zoals dat de nieuwe MacBook Air 48% meer kleuren heeft.

Het Rode Kruis heeft een concreet bedrag van 30 miljoen euro nodig voor Nederland en Caribisch Nederland.

Tips bij les 2
- Hoeveel kunnen mensen met jouw product besparen? Hoeveel procent verkopen ze er meer mee? Hoe snel vallen ze ervan af? Maak het zo specifiek mogelijk.
- Gebruik de informatie die je uit onderzoeken ter beschikking staat, of doe doorlopend onderzoek om deze gegevens boven water te krijgen.
- Vervang vooral nietszeggende uitdrukkingen als ‘dubbel’, ‘twee keer zoveel’, ‘100 procent’, ‘veel meer’ enzovoorts.
- Als je net begint, heb je misschien nog niet genoeg van dit soort informatie. Voeg deze dan later toe om je teksten overtuigender te maken.
Oefening bij les 2
Ga de beweringen die je in je teksten over je eigen producten en diensten doet na: kun je ergens precieze cijfers bij noemen? Als je iets niet weet, doe er dan onderzoek naar!
Maak de voordelen die je in les 1 hebt opgeschreven concreter en specifieker door er cijfers of andere informatie aan toe te voegen.
Hieronder een voorbeeld van hoe je van vaag naar specifiek gaat.
Vage claim | Specifieke claim |
Vlot inhalen op de snelweg | Van 80 to 140 in 3,2 seconden |
Brandstof besparen | 43% zuiniger dan het benzinemodel |
Verbeterde banden | Sta 3,2 meter eerder stil op een nat wegdek |
Kreukelzone en airbags | 98% meer overlevingskans bij een frontale aanrijding met 100 km/u |
Energiedichtheid van de accu is vergroot | Rijdt tot 150 kilometer verder op één acculading |