Les 1: Richt je op voordelen in plaats van eigenschappen
Dit is les één op de copywriting-school. Benadruk de voordelen in plaats van de eigenschappen van een product of dienst.
Toch blijkt het in de praktijk voor veel bedrijven en ook voor schrijvers bijzonder moeilijk om toe te passen. Als we ergens enthousiast over zijn, willen we het maar al te graag hebben over al die geinige en nuttige features.
Maar zelf ben je niet degene die overtuigd moet worden. Dat is jouw klant en die laat zich alleen overtuigen als je de voordelen weet te schetsen.
Soms passen internetproviders dit concept nog altijd niet goed toe. Welke consument weet het verschil tussen een abonnement van 100 Mbit of een abonnement van 1.000 Mbit? Een regel die je vertelt dat je ‘online tv kunt kijken zonder haperingen’ overtuigt veel beter.
Voorbeelden bij les 1
Voor de slimme tags van TagOnce focuste ik me in de copywriting op wat ze voor je kunnen betekenen, in plaats van wat de techniek erachter is.

KPN heeft geleerd dat je de verschillende abonnementen in voordelen voor de klant moet benoemen. Zo doen ze het sinds kort op hun website. Chapeau!

En ken je dit klassieke voorbeeld van Apple, dat de definitieve doorbraak van de mp3-speler inluidde? Dat communiceert toch veel beter dan ‘opslagruimte voor 1 GB aan mp3’s’?

Een voorbeeld van een goed gebruik van voordelen op de website van Samsung, in het verleden ook een klant van mij.

En wat dacht je van Plantsome? Ze schrijven geweldige teksten voor mensen die wel planten willen, maar er niet veel vanaf weten.

Tips bij les 1
- Probeer technische specificaties altijd te vertalen naar een zin van betekenis voor de klant.
- Schrijf je toch te veel over eigenschappen? Voeg dan ‘waardoor’, ‘zodat’ of ‘dankzij’ aan je zinnen toe, zodat je gedwongen wordt de eigenschap in een voordeel voor de klant om te buigen.
Oefening bij les 1
Bekijk je eigen teksten kritisch. Vertel je over de eigenschappen van je product of dienst? Of benoem je wat de voordelen zijn voor de klant?
Schrijf 5 eigenschappen van jouw product of dienst op en vertaal die in voordelen voor de klant.
Een kort voorbeeld van hoe je dat doet (voor een nieuw model luxe auto in dit geval) heb ik hier voor je uitgewerkt:
Eigenschap | Voordeel |
175 pk motor | Vlot inhalen op de snelweg |
Hybride systeem | Bespaart brandstof |
0 tot 100 onder de 5 seconden | Als eerste weg bij het verkeerslicht |
4WD | Veilig voor jou en je gezin onder winterse omstandigheden |
Parkeerassistent | Voorkomt schade en houdt je imago intact |